A sample text widget

Faggruppemote mandag 29. september 2014 klokken 14.00

Møtet ble avholdt klokken 14.00 i Elisabeth Ljunggrens rom.

Til stede: Stein Emil Vollset, Roy Miodini Nilsen, Tatiana Fomina, Jannicke Igland, Magne Solheim, Astrid Lunde, Øystein Ariansen Haaland, Rolv Skjærven, Rolv Terje Lie, Randi Mai Oen

Referent: ØAH

Saksliste:

1. Faglig innlegg ved RTL – Instrumentvariabler

* Stein Atle Lie har påtatt seg å holde innlegg på neste møte.

2. Undervisning 2015

* Viktig å hindre at statistikken må undervises to ganger på grunn av kollisjon i tid med andre kurs.

– Randi sender ut en e-post til alle programutvalg med tidspunkt for statistikkundervisningen, med kopi til RTL og SEV.

– I tillegg tar Randi kontakt med programutvalgene så snart timeplanene er meldt inn, slik at vi dobbeltsjekker for kollisjon i tid.

* MEDSTA må ikke deles i to, slik at farmasistudentene har egen fagkode og kommer i egen bunke.

* Tidspunkt for MEDSTATA og HELSTA bør finnes så snart som mulig

– MEDSTATA bør undervises tidlig på høsten 2015, før HELSTA

– HELSTA bør skyves litt ut på høsten 2015, slik at det ikke blir for lenge mellom forelesningene

– HELSTA må ha undervisningsdager mandag og tirsdag de to første bolkene, siden gruppeundervisningen foregår på ettermiddagene tirsdag til torsdag. Siste bolken må ha en undervisningsdag på mandag, mens den andre kan være når som helst.

* MEDSTA3 går 26.-27. mai og 8.-9. juni

– Beholder samme kursbeskrivelse som før

– Fortsatt 2 stp

* Timeplan vår 2015: BIOBAS v2015

3. Siste nytt fra kjernefasiliteten

* Vi har blitt einige om timepris for bruk av kjernefasiliteten:

– 1196 kr per time + mva for eksterne kundar.

– 575 kr per time for interne kundar ved MOFA. Her skal det ikkje leggast på moms. Denne timeprisen skal gjelde for kortare oppdrag. Prosjekt som treng statistiker over tid i meir enn 10% stilling kan velge å betale lønn+ 40% sosiale kostnader for ein gitt stillingsbrøk. Dette vil gi lavare timespris.

-Prisane vil bli lagt ut på kjernefasiliteten sine nettsider.

* Rammeavtale med Lifandis i Levanger er klar for signering. Dei skal betale den eksterne prisen gitt over. Dette er foreløpig den einaste eksterne kunden.

* Vi har per i dag fem statistikarar i kjernefasiliteten:

– Jannicke, Magne, Miriam, Tatiana, Astrid.

– I tillegg er Kari Juul inkludert som seniorkonsulent. Ho er per i dag 100% ansatt i DEMAB-prosjektet med Grethe Tell som prosjektleiar men planen er at ho på sikt skal kunne bidra med søknadsstøtte i forbindelse med REK-søknader og registerkoplingar dersom DEMAB ikkje lengre treng ho 100%.

* Det er fint om alle statistikarane kan bruke 3-4 minutt kvar på neste faggruppemøte til  å fortelle litt om prosjekta dei er involvert i og kva for analyser dei gjer.

* Jannicke skal på torsdag presentere kjernefasiliteten på Økonomiforum sitt seminar i Lungegården. Der skal alle økonomane ved dei ulike institutta vere med. Desse økonomane godkjenner budsjett i forbindelse med søknader om eksterne forskningsmidlar og det er viktig at dei kontroller at forskaren har tatt med utgifter til statistiker i budsjettet dersom prosjektet har planar om å bruke kjernefasiliteten.  Dei skal få beskjed om å formidle dette vidare til forskarar ved sitt institutt, men det er viktig at kjernefasiliteten også formidler dette til institutta sjølv for å vere sikker på at informasjonen når fram.

* Når det gjeld medforfatterskap for statistikeren følger vi Vancouver-reglane.

– Mange har utrykt skepsis over at prosjektet både må betale for statistiker-hjelp og inkludere statistikeren som medforfatter. For å dempe denne skepsisen har vi bestemt at kjernefasiliteten ikkje skal kreve belønningsmidler for medforfatterskapet dersom prosjektet tilhøyrer eit anna institutt enn IGS. Dette kan for eksempel ordnast ved å sette opp statistikeren med adresse på det instituttet prosjektet er tilknytta. Dette er heilt stuereint så lenge instituttet har leid statistikeren i ein gitt stillingsbrøk.

– For å synliggjere at kjernefasiliteten har blitt brukt bør vi vurdere om vi skal kreve å bli nevnt under Acknowledgements, f.eks «The statistical analyses were performed at the Biostatistics and Data Analysis core facility, University of Bergen»

* Statistikarar i kjernefasiliteten kan også holde ad-hoc kurs/workshops interne ved mofa eller eksternt innanfor spesifikke tema mot betaling. Deltakarar på slike kurs vil kunne få kursbevis men ikkje studiepoeng. Dersom kursa bli populære og ein ønsker å opprette det som eit ordinært kurs med studiepoeng er det viktig å samarbeide med administrasjonen sidan denne prosessen tar tid.

4. Status for veiledningstjenesten

– AL har fått en henvendelse fra SIH